Professionele website laten maken

by ICT-mannetje

Dit is de eerste blog in een serie blogs over het ontwerpen van een website. Ben je op zoek hoe je je website op moet zetten kan je hier terecht. Als je wilt weten hoe de basis van Elementor werkt heb ik hier ook een mooie blog voor je. 

Ik denk dat we de basis gehad hebben. Hoe zet je een website op? Hoe zet je een basisontwerp neer? en dan: Hoe bouw je je pagina’s op? 

In mijn vakgebied krijg ik vaak de vraag naar een ‘professionele website’, maar wat definieert een website van ‘amateuristisch’ naar ‘professioneel’? Laat ik een poging wagen dit uit te leggen.

Uitleggen hoe je een website ontwerpt

Hoe ontwerp je een webpagina? - Design

De eerste maatstaaf waarop mensen bepalen of een website goed of slecht is (en eerlijk gezegd: dat doe ik zelf ook!) lijkt toch vaak uit te komen op het uiterlijk. Hoe ziet de website er visueel uit? Hebben de blokken thematisch overlap met elkaar? Zijn er animaties aanwezig? Voelt de website levend aan? Ik noem maar onderwerpen die in mijn hoofd opkomen. Hiermee staat of valt je website vaak ook. Sterker nog. De meeste webdevelopers denken, naar mijn mening, helemaal niet na over deze vraagstukken. Ze ploppen informatie neer op een pagina en denken dan dat de klus geklaard is. Naar mijn idee een gemiste kans.

Hoe presenteer je je informatie en nemen mensen je tekst serieus? Het staat of valt met een visueel, prettig-ogende website. Zorg in eerste instantie dat de verschillende secties van je website thematisch overlappen. Bijvoorbeeld in de basis hetzelfde lettertype en kleurenschema. Vaak gebruiken we een kleur die past bij het gevoel dat je op wilt roepen en dan zwart/wit tinten om balans te creëren. Dit kan bijvoorbeeld vrolijke kleuren zijn als je speels over wilt komen, maar het tegenovergestelde als je professionaliteit wilt uitstralen: gebruik dan ook zakelijk kleuren. 

Hetzelfde geldt voor het lettertype: wat wil je bereiken en wat voor gevoel roept het lettertype bij je op? Niet alleen lettertype en kleur, maar bijvoorbeeld het synchroon lopen van foto’s is cruciaal. Als je een hele felle foto gebruikt op de ene pagina, zorg er dan voor dat alle andere foto’s ook kleurrijk zijn. Als je overstapt naar een hele donkere foto ontstaat er kortsluiting in het brein. Dat is iets wat je ten zeerste wilt voorkomen, tenzij je dit heel bewust creëert (in sommige gevallen is dit namelijk heel wenselijk!).

Dit is een basis als het gaat om het gebruiken van dezelfde ontwerpthema’s, maar dit gaat nog veel dieper. Gebruik je bijvoorbeeld een ronde knop in plaats van een vierkante? Zorg er dan voor dat je ook ronde vormen blijft gebruiken! Laat je animaties van onder naar boven binnenkomen, ga dan niet ineens een links naar rechts animatie gebruiken! Het klinkt heel logisch, maar het zal je verbazen hoeveel fouten hier gemaakt worden.

Wat wil je bereiken met je website? - Inhoud

Een tweede graadmeter waarop je kan bepalen of je website wel/niet professioneel oogt is de inhoud. We hebben het dan niet alleen over correcte spelling, maar des te meer over: wat wil je bereiken met je website? Ik denk dat dit de basis is waarop je elke website bouwt. Waar dient het toe? Wil je klanten informeren, overtuigen of wil je iets verkopen? Bij elk van deze thema’s zal je je website anders moeten bouwen. 

Bij informeren probeer je bijvoorbeeld de tekst op een manier te presenteren dat de klant automatisch al geneigd is om hem te lezen. Dit krijg je vaak voor elkaar door het visueel mooi te maken en inhoudelijk niet te langdradig: hou het kort en krachtig. Bij overtuigen probeer je op iemands gevoel in te spelen (je wilt hem namelijk ergens van overtuigen en dat begint vaak bij gevoel!). Als je wilt verkopen ben je vooral bezig je product aan te prijzen en deze ook goed vindbaar te maken in Google. 

Dit zijn een paar voorbeelden waar een hele wereld achter schuil ligt. De basis is psychologie: pak eens een keer een boek erbij dat gaat over de psychologie van beïnvloeden bijvoorbeeld. Een goed voorbeeld hiervan is de foot-in-the-door-techniek: Als mensen ingestemd hebben op een kleiner verzoek zijn ze geneigd sneller toe te geven aan een iets groter verzoek. Zo zijn er nog veel meer technieken om mensen heel subtiel een kant op te sturen.

Een professionele website laten maken.

Het bouwen van een professionele website heeft heel wat voeten in de aarde en eerlijk gezegd heeft iedereen hier ook een andere definitie bij. Moeilijk maar ook een leuke uitdaging, tenminste dat vind ik wel. Elke keer. Want goed ontwerpen begint bij goed luisteren. Wat verlangt de ondernemer? Wat wil hij met zijn bedrijf? De volgende keer praat ik over het belang van marketing en vindbaarheid in Google. Tot dan!

WAT NU?

Wat denk je er van? Ga je het zelf proberen, of laat je het over aan een professional? 

Misschien een idee om eens te klikken op de knop hieronder en te kijken wat we voor je kunnen betekenen.